کاربرد پرکلرواتیلن در خشک شویی

کاربرد پرکلرواتیلن در خشک شویی ها

کاربرد پرکلرواتیلن در خشک شویی

پرکلرواتیلن، مایعی بی رنگ، فرار و غیر قابل اشتعال است و به راحتی در دمای اتاق تبخیر می شود. این ماده با عنوان تتراکلرواتیلن شناخته شده است. و با اختصار Perc مشهور است. تتراکلرواتیلن به علت کاربردش در تمیز کردن پارچه ها و کارهای مربوط به عملیات دفع فلز بسیار مشهور و شناخته شده است. پرک، ۸۰ تا ۸۵% از کل مایعات پاک کننده خشک شویی مورد استفاده را تشکیل می دهد. لذا در این مقاله ما به توضیح کاربرد پرکلرواتیلن در خشک شویی می پردازیم.

در مورد کاربردهای پرکلرواتیلن بیشتر بخوانید.

پرکلرواتیلن چیست ؟ 

پرکلرواتیلن که با نام تتراکلرواتیلن یا PCE نیز شناخته می شود، مایعی بی رنگ با بوی شیرین است.

عمدتاً به عنوان حلال در صنایع مختلف از جمله خشکشویی، چربی زدایی فلزات و فرآوری نساجی استفاده می شود.

پرکلرواتیلن به دلیل خاصیت پاک کنندگی و چربی زدایی عالی خود شناخته شده است و در از بین بردن روغن ها، چربی ها و لکه ها از پارچه ها و فلزات موثر است.

در صنعت خشکشویی، پرکلرواتیلن به دلیل توانایی آن در از بین بردن طیف وسیعی از لکه ها بدون آسیب رساندن به پارچه، معمولا استفاده می شود.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که پرکلرواتیلن توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) به عنوان یک سرطان زا بالقوه برای انسان طبقه بندی شده است.

قرار گرفتن در معرض پرکلرواتیلن می تواند از طریق استنشاق، تماس با پوست یا بلع رخ دهد و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ممکن است منجر به اثرات نامطلوب سلامتی، از جمله آسیب کبد و کلیه شود.

با توجه به خطرات بالقوه بهداشتی و زیست محیطی، علاقه روزافزونی به یافتن حلال های جایگزین برای جایگزینی پرکلرواتیلن در صنایع مختلف وجود داشته است.

 

خشک شویی

از آن جا که مولکول های آب بسیار قطبی هستند. لذا، در هنگام شست و شو وارد تارهای پارچه می شوند. بنابراین موجب از بین رفتن فرم و حالت لباس و پارچه می شوند. لذا راه حل پیشنهاد شده برای این مشکل، خشک شویی می باشد.

در این روش برای شست و شو و چربی زدایی الیاف های طبیعی و مصنوعی از حلال های غیر آبی استفاده می کنند. به عبارت دیگر، خشک شویی، روشی است که در آن برای شست و شو و پاک کردن لباس ها از آب استفاده نمی کنند. بدین دلیل خشک شویی نام گرفته است.

خشک شویی
خشک شویی

کاربرد پرکلرواتیلن در خشک شویی

در سال ۱۹۰۰، حلال های غیرقابل اشتعال از قبیل تری کلرواتیلن (خرید تری کلرواتیلن صنعتی) و فلورکربن ها، به عنوان حلال پاک کننده وارد بازار شدند. این حلال ها تا سال ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گرفتند. سپس در سال ۱۹۴۰، پرکلرواتیلن به عنوان حلال پاک کننده وارد بازار شد. به طوری که این حلال با عنوان ماده خشک شویی شناخته شده است. و به طور گسترده در خشک شویی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که در بالا توضیح داده شده است. در خشک شویی ها لباس ها با استفاده از حلال شیمیایی به غیر از آب تمیز می شوند. یا به عبارتی می توان گفت، لباس ها در یک حلال به غیر از آب خیس می شوند. این روش بیشتر برای پارچه های ظریف و لباس هایی با لکه های روغنی، مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پرکلرواتیلن در شست و شوی لباس ها
                                                کاربرد پرکلرواتیلن در شست و شوی لباس ها

خواص ویژه پرکلرواتیلن در خشک شویی ها

همان طور که در بالا توضیح داده شده است. یکی از محلول های شیمیایی مورد استفاده در این روش پرکلرواتیلن است. این ماده به علت ویژگی های زیر به طور گسترده در صنعت خشک شویی مورد استفاده قرار می گیرد. این خواص منحصر به فرد عبارتند از:

  • *این ماده بدون بو می باشد.
  • *پرک از پایداری بالای برخوردار است.
  • *غیر قابل اشتعال است.
  • *فراریت بالا ( اثری از خود بر روی لباس ها باقی نمی گذارد)
  • *قدرت حلالیت بالا (تترا کلرواتیلن توانایی از بین بردن روغن، چربی و گریس را دارد)
  • *خاصیت ضدعفونی کنندگی لباس ها را دارد.
  • *ماده شیمیایی تتراکلرواتیلن، مانع از بید زدن لباس ها می شود.

به طور کلی می توان گفت، استفاده از ماده شیمیایی پرک در پارچه، الیاف و رنگ های معمولی بی خطر است.

بهتر است در مورد خطرات پرکلرواتیلن بیشتر بدانید.

کارکنان خشک شویی ها

از گذشته تاکنون، پرکلرواتیلن به عنوان یک حلال موثر در خشک شویی ها شناخته شده است. و امروزه تقریبا به طور متداول در خشک شویی ها یافت می شود. با این وجود، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی خطرات جدی را به دنبال دارد. به ویژه بر روی سلامت افراد مشغول به کار در خشک شویی تاثیر گذار است.

به طور روزمره، کارکنان خشک شویی مقدار زیادی از بخار این حلال را تنفس می کنند. لذا در خصوص حفظ سلامت کارکنان از مدیران خشک شویی ها می خواهیم که از موارد زیر را به منظور کاهش خطرات و افزایش ایمنی انجام دهند.

  • *استفاده از تجهیزات مدرن در خشک شویی
  • *نگهداری مناسب از مواد
  • *جلوگیری از نشت مواد
  • *تهویه مناسب

قیمت خرید و فروش پر خشکشویی

شرکت ایران مول به صورت تخصصی، مواد فوق را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است. توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید پرکلرواتیلن و قیمت محصول پر کلرواتیلن با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره تماس دفتر  :  ۰۲۱۲۲۸۷۶۳۹۰
شماره همراه :         ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲
واتساپ :                ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲

سخن آخر در مورد پرکلرواتیلن در صنعت خشکشویی

پرکلرواتیلن، همچنین به عنوان تتراکلرواتیلن یا PCE شناخته می شود، معمولا به عنوان یک حلال در صنعت خشکشویی استفاده می شود.

 به دلیل توانایی آن در حل کردن و از بین بردن مؤثر لکه ها از پارچه ها بدون ایجاد آسیب ارزش دارد.

پرکلرواتیلن به دلیل خاصیت تمیز کنندگی و چربی زدایی عالی خود شناخته شده است و آن را به گزینه ای محبوب برای پاک کننده های خشک تبدیل می کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که پرکلرواتیلن توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) به عنوان یک سرطان‌زای بالقوه برای انسان طبقه‌بندی شده است.

با توجه به خطرات بالقوه سلامتی و زیست محیطی، علاقه فزاینده ای به یافتن حلال های جایگزین برای جایگزینی پرکلرواتیلن در صنعت لباسشویی وجود داشته است.

جستجو برای حلال های ایمن تر و پایدارتر با هدف کاهش اتکای صنعت به پرکلرواتیلن ادامه دارد.

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *