تولید و ساخت ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل در تب استفاده نمی شود.

ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل ، با اسامی ایزوپروپانول و ۲- پروپانول شناخته شده است. این ترکیب، با فرمول مولکولی C3H8O نشان داده شده است. این الکل دارای بویی تند و شدید، شبیه تمام الکل ها است. ایزوپروپیل الکل با کاهش دما به شدت چسبناک می شود. و به ترتیب، دارای نقطه ذوب و جوش، ۸۲٫۶ درجه سلسیوس و ۸۹- درجه سلسیوس است. برای مشاهده ی اطلاعات در مورد تولید ایزوپروپیل الکل با ایران مول همراه باشید.

تاریخچه تولید ایزوپروپیل الکل

اولین مقادیر ایزوپروپیل الکل در سال ۱۹۲۰ تولید شده است. این ماده، در اولین کارخانه پتروشیمی جهان، متعلق به شرکت استاندارد اویل (اکسون) (Bayway، نیوجرسی) تولید شده است. سپس در سال ۱۹۲۱، ایزوپروپیل الکل در کلندنین، ویرجینیای غربی تولید شد. این تولید توسط شرکت کاربید و مواد شیمیایی کربن تولید شده است. به دنبال آن در دهه ی ۱۹۳۰، ماده ی فوق، توسط شرکت نفت شل دومینگوئز، کالیفرنیا آغاز شد. این سه شرکت ذکر شده جز بزرگترین، تولید کنندگان اصلی ایزوپروپیل الکل دراوسط دهه ۱۹۹۰ هستند.

کاربردهای ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل به طور گسترده در پژشکی، صنعت و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. سایر کاربردها عبارتند از :

  • پژشکی (به عنوان ضدعفونی کننده، حالت تهوع بعد از عمل و به عنوان ضدعفونی کننده سطوح به کار می رود)
  • استفاده موضعی (به عنوان کشیدن آب از گوش، به عنوان تکین کننده درد و جدا کردن کنه)
  • مصارف خانگی ( به عنوان خوش بو کننده کفش، به عنوان ضدعفونی کننده تلفن همراه، به عنوان تمیز کننده تخته های وایت برد و عینک ها و …)
ایزوپروپیل الکل در پژشکی

انواع فرآیند تولید ایزوپروپیل الکل

این فرآیند از دو طریق هیدارسیون مستقیم و غیر مستقیم تولید می شود. که در زیر به مطالعه ی این دو فرآیند می پردازیم.

فرآیند تولید وساخت ایزوپروپیل الکل

 هیدراسیون غیرمستقیم، فرآیند اسیدسولفوریک نیز نامیده می شود، که توسط سه تولید کننده داخلی ایالات متحده انجام می شود. این فرآیند، تنها فرآیند مورد استفاده در سراسر جهان تا سال ۱۹۵۱ بود. سپس به دنبال آن، فرآیند هیدراسیون مستقیم، صورت گرفت.

در هر دو فرآیند هیدراسیون مستقیم و غیر مستقیم از پروپیلن و آب به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند. مشکلات اولیه خوردگی، هزینه های بالای انرژی و آلودگی هوا در فرآیند هیدراسیون غیرمستقیم منجربه توسعه فرآیند هیدراسیون مستقیم در اروپا شده است. با این حال، ماده اولیه پروپیلن با خلوص بالا مورد نیاز است. 

سایر روش های مصنوعی بالقوه شامل تخمیر کربوهیدرات های خاص، اکسیداسیون پروپان، هیدروژناسیون استون و هیدرولیز ایزوپروپیل استات است. هیدروژناسیون استون جانبی تنها روشی است که از نظر تجاری انجام می شود.

در مورد تفاوت ایزوپروپیل الکل با الکل مالشی ؟! مطالعه کنید.

تولید ایزوپروپیل الکل (هیدراتاسیون غیرمستقیم)

هیدراتاسیون غیر مستقیم بر اساس واکنش دو مرحله ای پروپیلن و اسید سولفوریک تشکیل می شود. در مرحله ی اول : استرهای سولفات مخلوط می شوند. و هیدروژن ایزوپروپیل سولفات و دی ایزوپروپیل سولفات تشکیل می شود. سپس از هیدرولیز این محصولات الکل و اسید سولفوریک تولید می شود.

مرحله ی اول استری شدن است. که این واکنشاستری شدن به منظور تولید ایزوپروپیل الکل در زیر نشان داده شده است :

استری شدن ایزوپروپیل الکل

مرحله ی دوم هیدرولیز است، واکنش آن را در زیر مشاهده می کنید :

هیدرولیز ایزوپروپیل الکل

محصولات جانبی تولید شده از فرآیند ایزوپروپیل الکل

در اثر واکنش استرهای سولفات با ایزوپروپیل الکل دی ایزوپروپیل اتر تولید می شود.که این واکنش در زیر نشان داده شده است.

واکنش استرهای سولفات با ایزوپروپیل الکل دی ایزوپروپیل اتر

واکنش های اصلی برگشت پذیر هستند و مخلوطی از محصولات و واکنش دهنده ها در سولفات خام یافت می شود. فشار پروپیلن بالا، غلظت اسید سولفوریک بالا و دمای پایین واکنش را به سمت ایزوپروپیل دی سولفات  سوق می دهد.

با این حال، با تشکیل محصولات، سرعت واکنش کاهش می یابد و راکتورهای عملی با استفاده از اسید سولفوریک اضافی کار می کنند. با افزایش محتوای آب در خوراک اسید سولفوریک، بیشتر واکنش هیدرولیز (مرحله ۲) در راکتور اصلی اتفاق می افتد. 

در غلظت های آب نزدیک به ۲۰٪، دی ایزوپروپیل سولفات در مخلوط واکنش یافت نمی شود. با این حال، تلاش برای جداسازی ایزوپروپیل الکل از اسید سولفوریک نشان می دهد که ممکن است تا حدی به شکل یونی وجود داشته باشد.

سایر محصولات فرعی شامل استون، موادکربنی و پلیمرهای پروپیلن هستند. آلاینده های جزئی از ناخالصی های موجود در خوراک به وجود می آیند. اتیلن و بوتیلن ها می توانند آثاری از اتیل الکل و ۲-بوتانول ایجاد کنند. مقادیر کمی از N ایزوپروپیل الکل می تواند از سیکلوپروپان در خوراک پروپیلن منشا شود.

استون، یک محصول اکسیداسیون است. از تجزیه حرارتی استرهای سولفات متوسط ایجاد می شود، به عنوان مثال،

استون، یک محصول اکسیداسیون

علاوه بر تولید دی اکسید گوگرد بودار، از متراکم شدن استون تشکیل شده در محیط اسیدی، مسیتیل اکسید، CH3) 2 C CHCOCH3) و محصولات بالاتر تولید می شود.

غلظت بالای پروپیلن در حضور اسیدها می تواند باعث ایجاد دیمرها، تریمرها و همولوگ های بالاتر شود که می تواند به الکل های C6 ،C9 یا بالاتر و الفین ها پلیمری یا هیدراته شود. این مشتقات می توانند بویی شبیه کافور از خود منتشر می کنند. از واکنش این محصولات با ترکیبات حاوی گوگرد محصولی با بوی گربه مانند تولید می شود. بدین منظور برای کاهش بو از شرایط واکنش مناسب و تماس ایزوپروپیل الکل با فلزات مختلف مانند مس و نیکل و یا برخی از اکسیدهای فلزی استفاده می کنند.

در چه مواردی ازایزوپروپیل الکل استفاده نکنیم؟

در موارد زیر از IPA استفاده نمی کنیم.

  • درمان آکنه (موجب خشک شدن پوست می شود)
  • کاهش تب (موجب مسمومیت و مشکلات قلبی و عصبی می شود)
  • حمام الکل (باعث بروز مسمومیت می شود)
  • از بین بردن شپش (موجب سوختگی پوست سر می شود)

رنگ شعله ایزوپروپیل الکل

به منظور تشخیص انواع الکل ها از تست شعله استفاده می کنیم، در این جا می خواهیم رنگ تست شعله ی اتانول، متانول و ایزوپروپیل الکل را بیان کنیم. بدین منظور مقداری از هر الکل را درون قاشق بریزید و آن را برروی شعله نگه دارید. رنگ های حاصله به شرح زیر هستند.

اتانول : آبی متمایل به زرد

متانول : آبی

ایزوپروپیل الکل : زرد

رنگ شعله ی ایزوپروپیل الکل

آیا ایزوپروپیل الکل خوراکی است؟

۲-پروپانول در مقایسه با سایر الکل ها خوراکی نیست. خوردن مقادیری از این الکل، موجب مرگ و حتی کوری چشم می گردد. ۸ اونس از این ماده در بزرگسالان موجب مرگ می شود.

جهت اطلاع از قیمت خرید ایزوپروپیل الکل یا قیمت فروش ایزوپروپیل الکل با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شرکت ایران مول، به صورت تخصصی، محصول ایزوپروپیل الکل را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و قیمت محصول با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره تماس دفتر : ۰۲۱۲۲۸۷۶۳۹۰

شماره همراه :  ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲
واتس آپ :   ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲

4.5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *