تبدیل متیلن کلراید به مونوکسید کربن در بدن

متیلن کلراید در صنعت رنگ

تبدیل متیلن کلراید به مونوکسید کربن

متیلن کلراید چیست؟ متیلن کلراید (به انگلیسی : Methylene chloride) یا دی کلرومتان، متیلن دی کلراید، گاز متیلن و حلال متیلن، یک ترکیب شیمیایی فرار با فرمول شیمیایی CH2Cl2 است. به عنوان یک ماده ی سرطان زا، سمی و مضر دسته بندی می شود. معمولاً متیلن کلراید به عنوان ایمن ترین هیدروکربن های کلردار در نظر گرفته می شود.  این ماده از نظر صنعتی در درجه اول به عنوان مواد پاک کننده رنگ، به عنوان چربی زدا و به عنوان حلال در فیلم های عکاسی و سیمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. تولید این ماده در ایالات متحده به سرعت در حال افزایش  است. به منظور جلوگیری از سلامتی، میزان حد آستانه توصیه شده، در کنفرانس آمریکای بهداشتی های صنعتی دولتی در ppm 500 تعیین شده است. در ادامه به توضیح چگونگی تبدیل متیلن کلراید به مونوکسید کربن در بدن خواهیم پرداخت. 

فهرست مطالب

      1. تولید دی کلرومتان
      2. مضرات
      3. مقادیر متیلن کلراید مورد استفاده در محیط کار
      4. دی کلرومتان در کارخانه تولید فیلم
      5. ذخیره و نگهداری دی کلرومتان

 

متیلن کلراید در صنعت رنگ
                                                                  متیلن کلراید در صنعت رنگ

تولید دی کلرومتان

متیلن کلراید توسط دو فرآیند زیر تولید می شود.

  • *کلرزنی مستقیم متان جهت تولید متیلن کلراید
  • *هیدروکلرینگ متانول برای تولید متیل کلراید

مضرات متیلن کلراید

ما، از طریق آب و هوا، غذا و یا محصولات مصرفی در معرض دی کلرومتان قرار می گیریم. زیرا، این ماده به سهولت در هوا تبخیر می شود. بنابراین لازم است که عوارض متیلن کلراید و خطرات آن را بدانیم. این عوارض عبارتند از : 

  • *سرگیجه
  • *حالت تهوع
  • *بی حسی
  • *تغییرات کبد و کلیه
  • *تماس پوستی : باعث سوزش و قرمزی پوست می شود
  • *چشم : باعث سوختگی شدید چشم می شود.
  • *استنشاق : موجب سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می شود.

مقادیر متیلن کلراید مورد استفاده در محیط کار

تحقیقات نشان می دهند که گروهی کارگران قرار گرفته در معرض ppm 180 تا ۲۰۰ متیلن کلراید، در ابتدای روز کاری بدن آن ها، دارای مقادیر کربوکسی هموگلوبین (COHb) در حدود ۴٫۵% بودند. این میزان پس از هشت ساعت قرارگرفتن در معرض متیلن کلراید به حدود ۹٪ افزایش یافت و پس از شروع روز کاری بعد، به طور چشمگیری کاهش یافت و به ۴٫۵٪ رسید. بر اساس این مشاهدات، پیشنهاد شده است که مقدار حد آستانه کلرید متیلن به ppm 75 تا ۱۰۰ کاهش یابد تا از افزایش مقادیر COHb در بدن جلوگیری شود.

کارگرانی که در این سطح به مدت هشت ساعت در معرض کار قرار گرفته اند، هیچ اثر مخدر یا آسیب کبدی آشکاری نشان نمی دهند. شواهد ارائه شده که بدن، متیلن کلراید استنشاق شده را به مونوکسید کربن تبدیل می کند. لذا در افرادی که در معرض متیلن کلراید هستند. سطح کربوکسی هموگلوبین بالا و غلظت مونوکسید کربن بالا در هوای آلوئولار (alveolar) وجود دارد.

نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که بدن، متیلن کلراید استنشاق شده را به مونو کسیدکربن تبدیل می کند.  در افرادی که در معرض متیلن کلرید هستند، سطح کربوکسی هموگلوبین (CORb) در این افراد بالا است. علاوه بر این غلظت CO در هوای آلوئولار این افراد بالا است.

جهت اطلاع از قیمت خرید متیلن کلراید یا قیمت فروش متیلن کلراید با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

دی کلرومتان در کارخانه تولید فیلم

مطالعه بر روی یک کارخانه تولید فیلم که در این تولید از مقادیر زیادی متیلن کلراید، همراه با مقادیر کمتری کلروفرم استفاده می کنند، انجام شده است.

مطالعه بر روی یک کارخانه تولید فیلم پلاستیک در ماساچوست شناسایی شده است، که در تولید فیلم های خود از مقادیر زیادی متیلن کلراید، همراه با مقدار کمتری کلروفرم استفاده می کند. چندین سال است که کارمندان این کارخانه هشت ساعت در روز، شش روز در هفته کار می کنند. قرار گیری این افراد در معرض متیلن کلراید بستگی به مقادیر تولید فیلم در کارخانه داشت. (به عملکرد دستگاه و ضخامت فیلم بستگی دارد)

این داده ها حاکی از این است کارگران غیر سیگاری در معرض مزمن متیلن کلرید هستند و دائماً در حال تولید مونوکسید هستند که منجر به افزایش کربوکسی هموگلوبین در بدن می شود. لذا به طور معمول متیلن کلراید در بدن تبدیل به مونوکسید می شود.

دی کلرومتان در تولید فیلم

ذخیره و نگهداری دی کلرومتان

دی کلرومتان، باید در محل های خشک و خنک نگهداری شود. و در طرف های دارای برچسب نگهداری شود. این ظروف، باید در قفسه های محافظت شده نگهداری شوند.

 

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *