روش تولید پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان در زیره ی کفش های چرمی

وجود گروه یونی در زنجیره  پلی یورتان، دارای مزیت های بسیاری است. بهبود خواص حرارتی و مکانیکی، مهمترین مزیت این گروه های یونی است. این ماده با دو خاصیت حافظه دار بودن و سازگار بودن با محیط زیست مناسب برای دستگاه های پزشکی است. در این مقاله به توضیح روش تولید پلی یورتان می پردازیم.

فهرست مطالب
    1. تاریخچه کشف پلی یورتان
    2. کاربرد
    3. تولید پلی یورتان
    4. قیمت

تاریخچه کشف تولید پلی یورتان

اولین بار پلی اورتان، در سال ۱۹۳۷، توسط بایر کشف شد. نخستین پلی اورتان، از واکنش دی ایزوسیانات تشکیل شده است. از آن جا که ایزوسیانات ها به شدت واکنش پذیر هستند، بنابراین پیشرفت واکنش آن ها نیازمند افزایش دما نمی باشد. ترکیباتی که دارای گروه های ایزوسیانات ها هستند عبارتند از :

  1. ۲و۴ یا ۲و۶ تولوئن دی ایزوسیانات (تولوئن چیست؟)
  2. ۴و۴ یا ۲و۴ دی فنیل متان دی ایزوسیانات
  3. ۱و۶ هگزا متیلن دی ایزوسیانات

همان طور که قبلا ذکر شده است. جهت تولید پلی اورتان از ایزوسیانات ها و پلی یول ها استفاده می کنیم. بنابراین لازم است که به توضیح پلی ال بپردازیم.

پلی ال به ترکیباتی که دارای دو گروه هیدروکسیل (OH) یا بیشتر باشد، اطلاق می گردد. و به ‌طور معمول از گونه‌های زیر جهت ساخت پلی یورتان استفاده می کنند.

  1. پلی اتر پلی ال
  2. پلی استر پلی ال
  3. پلی کربنات پلی ال
  4. پلی کاپرولاکتون پلی ال

جهت اطلاع از قیمت پلی اورتان با شرکت ایران مول در ارتباط باشید.

کاربرد و موارد استفاده

این ماده، کاربرد زیادی در پوشش، چسب، درزگیر و الاستومرها دارد. 

در پوشش، چسب، درزگیر و الاستومر

PU ها، به طور گسترده در پوشش، چسب، درزگیر یا الاستومر (CASE) کاربرد دارند. چسب های پلی یورتان از قدرت اتصال بالایی برخوردارند، این چسب ها، قدرت چسبندگی بالاتری را نسبت به سایر چسب ها ارائه می دهند. در زیر به ویژگی های یک پلی یورتان مناسب اشاره شده است.

  • قدرت چسبندگی بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • به سرعت خشک شود
  • مقاومت در برابر درجه حرارت
  • مقاومت در برابر خراش

گاهی اوقات، به منظور کاهش خوردگی فلزات از این پوشش ها استفاده می کنیم. انواع مختلف نانو ذرات، مانند اکسید تیتانیوم، دی اکسید سیلیکون به منظور پوشش دهی با کارایی بالا استفاده می شوند. این مواد موجب افزایش طول عمر محصولات می شوند.

اخیرا، برخی از مواد پیوندی و چسب مصرفی بدون مصرف ایزوسیانات از ترکیبی از پلی یورتان و پلی هیدروکسی اورتان به دست می آیند.

همچنین در یک مطالعه تحقیقاتی اخیر، برخی از مواد پیوندی و چسب مصرفی بدون مصرف ایزوسیانات از ترکیب PU و پلی هیدروکسی اورتان به دست آمد. این ماده می تواند جایگزین مناسبی برای پلی یورتان ها براساس ایزوسیانات ها باشند.

بیشتر مواد چسبنده که معمولاً در کامپوزیت های چوب و سایر مواد ساندویچی یافت می شوند، بر پایه فنول فرمالدئید و اوره فرمالدئید هستند.آن ها به عنوان چسب برای اجزای سازنده چوب و تخته های سه لایه مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل آزاد شدن حلال های آلی، آسیب شدیدی به محیط وارد می کنند. این چسب های تولید شده آسیب کمتری به محیط زیست می رسانند. علاوه بر این از نظر اقتصادی مقرون و به صرفه هستند. به طور کلی پلی یورتان در موارد زیر کاربرد دارند.

  • زیره کفش
  • وسایل خانه
  • عینک های محافظ

در ادامه به توضیح روش تولید پلی یورتان خواهیم پرداخت. 

پلی یورتان در زیره ی کفش ها

تولید پلی یورتان

پلی یورتان ها از روش های مختلف تولید شوند.

  • * واکنش بین پلیول (الکلی که در یک مولکول دارای دو یا چند گروه هیدروکسیل است) و دی ایزوسیانات، یکی از  مهمترین و مفیدترین روش تولید پلی یورتان است.

شکل زیر سنتز یک پلی اورتان معمولی را نشان می دهد.  سایر افزودنی ها و کاتالیزورها مناسب نیز ممکن است برای سنتز PU استفاده شوند.

سنتز یک پلی اورتان معمولی
تولید پلی یورتان

مواد افزودنی مورد استفاده در سنتز پلی یورتان ها شامل بازدارنده ها، رنگدانه ها، اتصالات عرضی، عوامل دمنده و مواد فعال کننده سطح است. پلی یورتان  ها فقط با تغییر در مقدار و انواع پلی ال، ایزوسیانات یا مواد افزودنی می توانند به هر روشی با خواص مختلف مانند سختی و چگالی ساخته شوند.

پلی ال (پلیول)            

پلیول ها ممکن است تا حد زیادی در پلی اتیلن های پلی اتر یا پلی اتیلن های پلی استر گروه بندی شوند. پلیول های پلی اتر از واکنش بین یک اپوکسید و یک ترکیب حاوی هیدروژن فعال به دست می آید. علاوه بر این می توان آن ها را از پلیمریزاسیون حلقه ای مونومرهای اپوکسی تهیه کرد.

دسته دیگر، پلی اتیلن های پلی استر هستند که می توان آن ها را از پلی کندانس متراکم ترکیبات هیدروکسیل و اسیدهای کربوکسیلیک چند منظوره بدست آورد. 

به طور کلی می توان گفت، پلیول ها براساس کاربرد نهایشان طبقه بندی می شوند. پلیول های با وزن مولکولی بالا (با وزن مولکولی ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰) عمدتا در سنتز PU ها کاربرد دارند. در حالی که PU های با وزن مولکولی کم برای تولید پلی یورتان های سفت و سخت استفاده می شوند.

قیمت خرید و فروش مواد اولیه تولید پلی یورتان

شرکت ایران مول به صورت تخصصی، مواد فوق را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و قیمت مواد اولیه پلی یورتان (پلیول، ایزوسیانات، کاتالیست های فوم و تی دی ای) با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره ثابت : ۰۲۱۲۲۸۷۶۳۹۰
شماره همراه : ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲
واتساپ :  ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲

4.7/5 - (46 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *